Ben je bewust van de eindeloze mogelijkheden van de digitale wereld
Blog
>
Ben je bewust van de eindeloze mogelijkheden van de digitale wereld

Ben je bewust van de eindeloze mogelijkheden van de digitale wereld

Digitalisering
December 2, 2023
Wave - Scaleful

Waarom wel een plekje op de voorste rij in de fysieke en niet in de digitale wereld? Bedrijven investeren vaak bakken met geld aan de duurste panden in het centrum van de stad, maar online nemen ze genoegen met een plekje in de marge. Wij willen dat mensen bewust worden van de eindeloze mogelijkheden die de digitale wereld te bieden heeft 🌐

Grote invloed op ons leven

De digitale wereld kent oneindig veel mogelijkheden en heeft tegenwoordig een grote invloed op veel aspecten van ons leven. Denk bijvoorbeeld aan:

🔌  Wereldwijde connectiviteit: Mensen kunnen ongeacht de afstand, met elkaar communiceren via onder andere e-mails, sociale media, video calls en andere communicatieplatforms.

🦉  Informatievoorziening: Het internet fungeert als een enorme bron van kennis. Hierdoor hebben mensen toegang tot informatie over vrijwel elk onderwerp.

📚  Onderwijs: Digitale technologieën hebben het onderwijs getransformeerd. Online cursussen, e-books, educatieve apps en virtuele klaslokalen bieden nieuwe manieren van leren en onderwijzen.

🏢  Bedrijfsleven: De digitale wereld heeft de manier waarop bedrijven werken veranderd. Het gebruik van digitale tools en platforms heeft bijgedragen aan efficiëntere bedrijfsprocessen, samenwerking op afstand en de opkomst van de gig-economie (arbeidsmarkt met tijdelijke en flexibele banen).

🛍️   E-commerce: De digitale wereld heeft de manier van winkelen veranderd. E-commerce stelt consumenten in staat om producten en diensten online te kopen, wat de beschikbaarheid en toegankelijkheid vergroot.

Ook op het gebied van entertainment, data-analyses, innovatie en in de gezondheidszorg speelt de digitale wereld tegenwoordig een zeer grote rol. En die rol zal in de toekomst alleen maar groter en groter worden.

Online marketing

We zoomen graag in op het stuk e-commerce. Ook wel online handel of elektronische handel genoemd. Naast het in staat stellen van consumenten om producten of diensten online te kopen, hoort hier ook het stuk online marketing bij. Diensten of handelingen als SEO, content marketing, SEA en e-mailmarketing vallen hieronder.

Met online marketing wil je de zichtbaarheid van je bedrijf online vergroten om op die manier meer potentiële klanten te kunnen bereiken. De hierboven genoemde instrumenten kunnen daarvoor ingezet worden.

Online marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om gerichter en meetbaarder te adverteren dan traditionele marketingkanalen. Graag maken we dan ook de vergelijking met de offline wereld.

Offline vs. online

De ontwikkelingen in de digitale wereld hebben de afgelopen eeuw dus een flinke vlucht genomen. Honderd jaar geleden stuurde je een boodschap en was deze vervolgens maanden onderweg om bij de ontvanger te komen. Nu is dat met een paar tikken op het toetsenbord voor elkaar. We leggen de nadruk op de bewustwording hiervan.

In de digitale wereld gaan veel processen sneller en is het bereik vaak veel groter. Waarom veel geld spenderen aan een duur kantoor in de binnenstad en niet aan een mooie website? Waarom je poen steken in advertenties in een magazine en laat je sociale media links liggen? Waarom budget reserveren voor een billboard langs de A2 en niet voor Google Ads?

De bekende uitspraak: ‘Je kunt geld je maar één keer uitgeven’ is op dit onderwerp duidelijk toepassing. Denk daarom goed na waar je jouw zuurverdiende centen in stopt. De digitale wereld heeft zoveel mogelijkheden en zo’n groot bereik. Het is zonde dit te negeren.

Kreten als: ‘Het gaat toch goed zo. Waarom zou ik dingen anders doen?’ of ‘Ik heb geen garantie dat deze investering zich uit zal betalen’ verwijzen we graag linea recta door naar de prullenbak. De digitale wereld ontwikkelt zich snel en voor je het weet word je erdoor ingehaald. En garanties in het leven heb je sowieso niet.

Let wel, het één sluit het ander niet uit. Een netwerkborrel en een conversatie naar aanleiding van een LinkedIn-post gaan bijvoorbeeld prima samen. Denk er alleen goed over na, bepaal een strategie en probeer te vergelijken. Ga na wat je waar in stopt en onderzoek de resultaten. Alleen dan haal je een optimaal rendement uit je investering. Of dat nu offline of online is.

Een extra schaaltje
In de rubriek ‘Een extra schaaltje’ vind je leuke anekdotes, toevoegingen of vergelijkingen die betrekking hebben op het onderwerp. Dit keer hebben we een aantal alledaagse voorbeelden uit de off- en online wereld voor je klaarstaan.

Waaraan besteed jij je geld en/of tijd?

🏫  Een hogeschool of Udemy?

🗣️  Een netwerkborrel of LinkedIn?

👀  De binnenstad afstruinen of Google Search

🤑  Een advertentie in een reclamefolder of Google Ads?

🏬  Het warenhuis of Amazon?

🗞️  De krant of NU.nl?

🎞️  De bioscoop of Netflix?

🤓  De Tweede Kamer of X (voorheen Twitter)?

🛒  Een skiwinkel in de Franse Alpen of de webshop van Poederbaas?

💬  Een vergaderruimte of Zoom?

🏢  Continue aan potentiële klanten uitleggen wat jouw bedrijf doet, welk probleem jullie oplossen, wie er allemaal bij jou werken, hoe goed jullie andere bedrijven hebben geholpen, hoeveel jullie aanbod kost óf trotse eigenaar worden van een hele goede website?

Tips en inzichten in je mailbox

Vind je dit soort stukjes leuk om te lezen? Schrijf je dan in om onze nieuwste artikelen, tips en inzichten direct in je mailbox te krijgen.

Samenwerken met Scaleful?

Plan volledig vrijblijvend een kennismakingsgeprek in en ontdek of Scaleful een goede match is voor jouw bedrijf!

Plan kennismaking