Kom je dagelijkse worsteling te boven
Blog
>
Kom je dagelijkse worsteling te boven

Kom je dagelijkse worsteling te boven

Scaling Up
January 19, 2024
Wave - Scaleful

Een bedrijf runnen zou geen dagelijkse worsteling moeten zijn. In de praktijk is dit echter voor veel ondernemers wél het geval. Remco Hopmans, mede-eigenaar en verantwoordelijk voor klantgroei en -ontwikkeling bij Scaleful, ging op zoek naar de oorzaken en geeft adviezen hoe je deze worsteling te boven komt.

Remco gaat terug naar begin 2003: ‘Ik sta in het auditorium van het gebouw van de toekomst in ’s-Hertogenbosch. Heb eindelijk mijn HEAO studie afgerond en mijn eerste jaren werkervaring zitten in de tas. Na een boeiend sollicitatietraject -met leuke én minder leuke gesprekken- ga ik in dienst bij het Nashuatec (tegenwoordig Ricoh Nederland).’

Koerswijziging bij Nashuatec

Aan het eind van dat jaar wordt een koerswijziging aangekondigd; er wordt verteld over de langetermijnvisie, de te voeren strategie en de bijbehorende jaardoelstellingen. Dit alles wordt uitgelegd aan de hand van een illustratie van een bergketen. ’De expeditie met de eindbestemming en de jaarlijkse BaseCamps werden hierin beschreven. Er werd een duidelijk beeld geschetst, waardoor iedereen snel begreep waar de komende jaren naartoe gewerkt moest worden. De kans op een worsteling bij directie en personeel nam daardoor af.’

Stip aan de horizon

Jaren later - inmiddels is Remco MT-lid - vond bij Chubb Fire & Security een soortgelijke koerswijziging plaats. Weliswaar anders ingekleed en minder langetermijngericht, maar een strategie voor de komende jaren. Met hieraan gekoppeld een aantal duidelijke jaardoelstellingen. Het enige wat eigenlijk ontbrak was een concrete eindbestemming. Wel doelen, maar geen richting. De spreekwoordelijke ‘stip aan de horizon' ontbrak. Hierdoor wordt de kans op een worsteling dus groter. 

Nadat Remco beide situaties uitgebreid geanalyseerd en vergeleken had, bleek de werkwijze van Nashuatec (Ricoh) destijds aanzienlijk succesvoller. ‘Alles staat of valt met de wijze waarop de geplande expeditie in de praktijk wordt gebracht. Of de visie en koers door het management écht als prioriteit wordt gezien en of alle beslissingen worden gebaseerd op het beoogde einddoel. Nashuatec had dit veel duidelijker voor ogen en dat wierp zijn vruchten af.’

Drie soorten bedrijven

Als Scaling Up coach en sparringpartner van ondernemers ziet Remco grofweg drie soorten bedrijven, waar visie en richting meer aandacht behoeven. Dit zijn:

  1. Bedrijven waar de ondernemer “klem zit in de operatie van zijn bedrijf” en niet weet waar te beginnen.
  2. Bedrijven waar de medewerkers schreeuwen om richting, koers, visie en strategie.
  3. Bedrijven waar de directie en haar medewerkers naar elkaar blijven kijken en zich afvragen of er nog iets gaat gebeuren.

Ieder bedrijf en iedere situatie vergt volgens Remco maatwerk: ‘Aan mij als strateeg om de ondernemer en medewerkers hiervan bewust te maken. Vervolgens kijken we samen waar en op welke manier aanpassingen nodig zijn.’

Onwenselijke symptomen

Er zijn een aantal symptomen die voor elk bedrijf onwenselijk zijn en dus aangepakt moeten worden. Hierbij enkele voorbeelden:

  • Er ligt veel operationele verantwoordelijkheid bij de ondernemer.
  • Omzet en/of winst staan onder druk.
  • Iedereen werkt in de waan van de dag en er is weinig oog voor de lange termijn.
  • Van een effectieve samenwerking is nauwelijks sprake.
  • De werksfeer is niet zoals deze zou moeten zijn.

Worsteling

Nu komen we bij de kern: Dit alles kan ervoor zorgen dat elke dag als een enorme worsteling voelt. Dat je als ondernemer heel hard moet trekken om de boel vooruit te krijgen. Dat je te veel brandjes moet blussen en er vaak gedoe is met medewerkers. Er is onduidelijkheid en onrust binnen het bedrijf. Dit kwam volgens Remco allemaal naar voren in de tweede situatie. ‘Ook ik als MT-lid kwam hierdoor in een worsteling terecht.’‘

Achteraf bleek dat ook veel medewerkers dezelfde worsteling hadden, maar destijds bezat ik niet de kennis om hier verandering in te brengen. Inmiddels prijs ik me gelukkig dat ik de klanten van Scaleful de kennis van mijn MBA opleiding en ruime ervaring in kan zetten om deze situaties succesvol te veranderen. Ik heb gezien hoe het wel moet en ook zeker hoe het niét moet.’

Vier grondoorzaken

Het is belangrijk om niet aan symptoombestrijding te doen, maar juist de oorzaken van deze situatie te achterhalen en op te lossen. De ervaring leert dat deze problemen vier grondoorzaken hebben. Zwakke plekken in de fundering van jouw bedrijf. Te weten:

  1. Je hebt niet de juiste mensen op de juiste plek zitten.
  2. Er ontbreekt een heldere ‘stip aan de horizon’.
  3. Het gebrek aan doelen en prioriteiten zorgen voor inefficiency, productiviteitsverlies en frustratie.
  4. Er is gebrek aan overleg, duidelijkheid en effectieve verdeling van taken en verantwoordelijkheden, waardoor de dagelijkse uitvoering stroef loopt.

Soms is het probleem een combinatie van verschillende oorzaken en heb je geen idee waar je moet beginnen. Stap voor stap vooruit is in dat geval het devies.

Wil je vrijblijvend met Remco sparren over jouw worsteling of vraagstuk? Voel je vrij om een kennismaking in te plannen.

Tips en inzichten in je mailbox

Vind je dit soort stukjes leuk om te lezen? Schrijf je dan in om onze nieuwste artikelen, tips en inzichten direct in je mailbox te krijgen.

Samenwerken met Scaleful?

Plan volledig vrijblijvend een kennismakingsgeprek in en ontdek of Scaleful een goede match is voor jouw bedrijf!

Plan kennismaking